RSS Marketing rendement

RSS Marketingfacts E-commerce

  • Tien bouwstenen om gelijk te starten met omnichannel juli 2, 2020
    In mijn vorige artikel legde ik kort uit waarom je juist nú moet inzetten op omnichannel. Ten eerste zijn omnichannel-bedrijven namelijk beter bestand tegen verandering. Daarnaast verandert de behoefte van de klant na een crisis, en kun je met een omnichannel-organisatie meer waarde leveren aan de klant. Wil je direct beginnen? Gebruik dan deze tien bouwstenen voor het […]
    Erik Oosterbaan Martinius
  • Zo verhoog je zonder grote investeringen de conversie in je webshop juli 2, 2020
    De conversie in je webshop is meer afhankelijk van afbeeldingen dan van de productomschrijving. Het verschil tussen één of twee foto’s per product zorgt zelfs voor een verschil in afzet van gemiddeld 7 procent. Dus: doe er je voordeel mee.
    Victor Lutke Schipholt
  • Jonge ‘goeroes’ in e-commerce: trap er niet in! mei 30, 2020
    Wil jij ontsnappen aan het 'nine to five'-leven? Slechts twee uurtjes per dag werken waar je maar wilt? Vanuit Ibiza of Bali bijvoorbeeld? Een nieuwe generatie goeroes in e-commerce roept jongeren op te stoppen met werk en studie om snel online geld te verdienen. Daarvoor hoef je alleen een online cursus te volgen. Wat zit hierachter? Kan dit […]
    Ivo de Clercq
  • Zes goede redenen om wél op Amazon te verkopen mei 12, 2020
    Wanneer een nieuw bedrijf de markt betreedt, ligt het vaak achter op de concurrenten. Niet Amazon. De webwinkelreus kwam met een goed begrip van de markt en veel geld in de zakken op de Nederlandse markt. Moeten concurrenten als Wehkamp en Bol.com zich zorgen maken? Of is Amazon een fantastische kans voor alle kopers en […]
    Pawel Fijak
  • HEMA experimenteert met Dynamic Product Ads op Pinterest april 24, 2020
    Adverteerders krijgen op Pinterest de kans om in een vroegtijdig stadium van de klantreis in beeld te komen. Met Dynamic Retargeting lijkt Pinterest zichtbaarheid te willen genereren in de gehele customer journey. Met een pixel en product-feed kun je consumenten retargeten. Dit soort DPA-campagnes zitten momenteel nog in closed bèta, maar HEMA kon deze functie als eerste in […]
    Desiree Stroet
  • Wat je moet weten over de macht van marketplaces april 15, 2020
    De marketplace-revolutie is in volle gang, zeker sinds de komst van Amazon naar Nederland. Hoe kunnen merken en (web)winkeliers hun rol pakken in de aanstaande consolidatieslag? Online Tuesday liet vier experts het antwoord geven. Vanwege het coronavirus niet in een zaal, maar via een webinar. "Met customer experience win je deze strijd."
    Jeroen Mirck
  • Plannen zijn niks, planning is alles april 14, 2020
    De vier of vijf P’s van marketing zijn (bijna) zo oud als de weg naar Rome. Iedere marketeer, en ook vele niet-marketeers, kunnen ze dromen. Ze bieden nog steeds een prima houvast voor operationele marketingbeslissingen. Ook in deze tijd waarin verandering heel snel gaan. Beschouw ze als het DNA van de marketeer, het zit in je genen. Maar […]
    Rob van Vroenhoven
  • Vier marketingtips om te overleven als kapper in de coronacrisis april 11, 2020
    De afgelopen weken zijn onduidelijk geweest voor iedereen die naar de kapper wil gaan, maar ook voor kapperszaken zelf. De impact van de coronacrisis op de kappersbranche is enorm. De sector verwacht 27 procent minder jaaromzet. Daarom een aantal marketingtips voor het succesvol (her)openen van een kapperszaak, met speciale aandacht voor Artificial Intelligence. Ook nuttig voor […]
    Daan Koek
  • Online Tuesday trotseert coronavirus met interactieve livestream april 9, 2020
    Online Tuesday was een van de eerste marketing-events die de coronacrisis niet afwachtte en ging verplaatsen. Het debat over marketplaces verschoof van 10 maart naar 14 april, maar die bijeenkomst werd ook geannuleerd. De organisatie kiest nu voor de vlucht naar voren: het event wordt een interactieve webinar, op 14 april tijdens lunchtijd te zien via […]
    Jeroen Mirck
  • Marketeers midscheeps geraakt door corona maart 16, 2020
    Veel bureaus en zzp'ers onder de professionals in marketing, communicatie en sales zitten van de ene op de andere dag zonder werk; opdrachten zijn ingetrokken of worden niet verlengd. Pitches gaan sowieso niet door, maar ook de bedrijven waar marketeers werkzaam zijn worden geraakt. Omzet wordt op zijn best uitgesteld en de effecten daarvan zijn […]
    Luuk Ros

RSS Social media Marketing

  • Social selling: meer dan ‘gewoon zichtbaar zijn’ juni 26, 2020
    Hoe zet je socialmedia-volgers om in klanten? Want zichtbaar zijn is niet genoeg. In deze blog deel ik mijn eigen verkoopstrategie, die mij tweehonderd klanten uit social media opleverde.
    Mieke Kuilman
  • Tim van der Wiel (GoSpooky): ‘TikTok wint het van traditionele media’ juni 25, 2020
    Aan TikTok, Snapchat en andere socials kun je een goede boterham verdienen. Dat weet Tim van der Wiel als geen ander. Sinds zijn zeventiende runt hij zijn social-marketingbureau GoSpooky. Hoe doet hij dat?
    Ronnie Overgoor
  • Social Update: Facebook gaat het gevecht aan met TikTok en Houseparty juni 19, 2020
    Bijna dagelijks worden de verschillende social media verder vernieuwd. Om als online marketeer voorop te blijven lopen, delen wij maandelijks een greep uit de belangrijkste updates. Deze keer onder andere heel veel Facebook-nieuws, maar ook innovatie bij LinkedIn en Twitter.
    Bas van Poorten
  • Snapchat wordt steeds meer een augmented reality-platform juni 16, 2020
    Snapchat is een augmented reality-plaform. Dat zei CEO Evan Spiegel donderdag 11 juni tijdens de Snap Partner Summit. Op de, vanwege de coronacrisis, virtuele bijeenkomst kondigde hij en CTO Bobby Murphy en verschillende nieuwe features aan, zoals Happening Now, Voice Scan, een aangepaste actionbar en natuurlijk nieuwe AR-mogelijkheden. Wat die inhouden, lees je hier.
    Alice Kaal
  • Social crisismarketing, wat kunnen we ervan leren? juni 11, 2020
    Veel organisaties konden hun product of dienst door de coronacrisis en de opgelegde overheidsmaatregelen niet verkopen, waardoor ‘harde’ conversiegedreven campagnevoering via social voor hen zinloos was. Organisaties beriepen zich daarom noodgedwongen op alternatieve social marketingvormen. Nu het eerste deel van de crisis voorbij lijkt en de ‘normale’ wereld weer langzaam open gaat, deelt de DDMA […]
    Steve Klare
  • Wat doen Nederlanders nu eigenlijk online? juni 9, 2020
    We maken ons minder zorgen over online veiligheid persoonlijke gegevens, zo blijkt uit het onderzoek What’s Happening Online 2020. Al dertien jaar analyseert bureau Ruigrok NetPanel in dit onderzoek het online gedrag van Nederlanders. Wat zijn nog meer trends en ontwikkelingen in het gebruik van devices, e-commerce, social media en online finance en online safety? Je […]
    Sara de Groot
  • Binnenkort op Facebook en Instagram: gratis je eigen webwinkel mei 26, 2020
    Facebook introduceert dit jaar verschillende gratis tools om, naar eigen zeggen, kleine lokale bedrijven die in gevaar komen door de coronacrisis te helpen. Facebook ziet mogelijkheden hen te helpen door gratis tools aan te bieden om producten te verkopen via Facebook en Instagram. Webwinkelmogelijkheden dus! Dit zijn ze.
    Alice Kaal
  • Waarom zou je verhalen delen via LinkedIn Stories? mei 20, 2020
    LinkedIn heeft op 13 mei een nieuwe functie gelanceerd; LinkedIn Stories. Met de toevoeging van LinkedIn Stories is er een nieuwe plek voor dialoog ontstaan en voor het delen van informatie. Nederland is overigens het eerste Europese land dat LinkedIn Stories test. Wat zijn Stories nu precies en hoe kun jij als professional deze inzetten?
    Marjolein Bongers
  • Voorspelling: twee merken maken écht kans om beste inhaker van 2020 te worden mei 20, 2020
    Dat de paaseitjes veel te vroeg in de winkel liggen en dat mensen daarover vallen, 1 april, Pride Amsterdam en de Champions League-wedstrijd Tottenham Hotspur-Ajax. Op welke van deze momenten werd het grappigst, mooist, snelste en meest creatief ingehaakt? Wie wint de prijs voor beste inhaker? Vijf inhakers zijn genomineerd voor de Best Social Awards […]
    Suzanne de Bakker
  • Hoe webcare in tien jaar tijd fundamenteel is veranderd mei 14, 2020
    In de allereerste tweet die ik ooit plaatste, op 19 april 2009, was ik op zoek naar internationale voorbeelden van webcare. In Nederland was webcare toen al niet ongebruikelijk, met UPC als vroege voorloper, maar het viel mij op hoe weinig internationale voorbeelden te vinden waren. Gedegen onderzoek naar webcare was al helemaal niet te vinden.
    SWOCC

RSS Zoekmachine marketing

  • Google haalt merkvoorkeur helemaal overhoop juni 18, 2020
    Digitaal verandert een hoop voor merken en Google loopt daarin voorop. Afgelopen vrijdag vertelden twee onderzoekers van Google hoe ze met simpele manipulaties de merkvoorkeur van consumenten in grote mate wisten te beïnvloeden. Claire Charron en Alistair Rennie spraken tijdens Nudgestock, een online congres over gedragsontwerp. 
    Ingmar de Lange
  • Synergie tussen SEO en SEA: kansloze missie of toch haalbaar? juni 16, 2020
    Online marketeers hebben er bijna een dagtaak aan om hun marketingbudget zo effectief mogelijk in te zetten. Ze vragen zich af: hoe worden zoveel mogelijk bezoekers of conversies binnengehaald tegen zo laag mogelijke kosten? Kies ik voor de lange termijn en leg ik de focus op SEO? Of wil ik direct resultaat zien en gaat […]
    IAB Nederland
  • Tonny Loorbach (IMU): ‘Ons boek maakt alle andere marketingboeken overbodig’ april 28, 2020
    De intelligente lockdown zorgt ervoor dat een groot deel van Nederland thuis aan het werken is en dat bedrijven (tijdelijk) dicht zijn, behalve online. Hoe maak je als ondernemer van jouw business een online succes? Tonny Loorbach schreef, samen met co-auteur Martijn van Tongeren, ‘De Online Marketing Tornado’. Een marketingbijbel over online ondernemen.
    Ronnie Overgoor
  • Gratis je producten via Google Shopping verkopen, dat kan nu april 23, 2020
    Dinsdag 21 april kondigde Google aan dat het weer mogelijk is om gratis verkeer te genereren vanuit het Google Shopping-tabblad. De uitrol hiervan begint deze maand al in de VS en zal voor het einde van 2020 wereldwijd zijn uitgerold.
    Mark Meijs
  • Google zet nieuwe standaard voor Analytics april 23, 2020
    Google heeft in juli vorig jaar een nieuwe versie van Google Analytics uitgebracht genaamd App + Web. De betaversie biedt de mogelijkheid om app- en web-data te combineren in één Analytics-property en maakt daarmee cross-platform-metingen eenvoudiger. Onhandige naam, dat App + Web. De grote veranderingen wijzen er namelijk op dat dit dé nieuwe standaard gaat worden. Wat kun je […]
    Robin van der Reijnst
  • Podcast-SEO: tien tips om het meeste uit je podcast te halen april 17, 2020
    Met meer dan 850.000 actieve podcasts, dertig miljoen afleveringen en nog veel meer uren aan content zijn podcasts een razendsnel groeiend medium. Helaas zijn ze nog niet echt lekker vindbaar in de zoekresultaten van Google. Deze tien SEO-tips helpen je om een betere ranking te scoren.
    Bob Pieterse
  • Dit is waarom hosting zo belangrijk is voor je SEO april 15, 2020
    Hoewel hosting misschien niet het eerste is waar je aan denkt als je bezig gaat met het optimaliseren van je website voor Google, is het toch een niet te onderschatten element. Hosting is geen directe rankingfactor, laat ik daar duidelijk over zijn. Toch is webhosting wel het fundament van je website en hiermee raakt het ook […]
    Remon Hendriksen
  • Online marketing in het coronatijdperk: van conversie naar retentie in drie dagen april 4, 2020
    Hoewel we er altijd goed voor zorgen dat er geen virussen op onze site terechtkomen, konden we er dit keer niets aan doen. In een paar dagen tijd kreeg het coronavirus de marketingafdeling van het ROC Friesland College helemaal in zijn greep. Gevolg: het marketingapparaat ging in enkele dagen tijd van conversie naar retentie.  
    Floor Boerma
  • Wat zijn de beste SEO-tools voor concurrentieanalyse? maart 27, 2020
    Je concurrentie begrijpen. Dat is het eerste wat je als online ondernemer wil doen bij de lancering van een nieuwe website. “Wie doet wat? Hoe doen ze het? Kan het beter?" De SEO-markt biedt een aantal tools voor concurrentieanalyse die je veel kostbare tijd kunnen besparen en onderzoek vergemakkelijken. Welke zijn het meest geschikt om […]
    Patrick Heijmans
  • Ook online wordt het coronavirus verspreid maart 18, 2020
    Gebeurt er iets in de wereld, dan fungeert Google als eerste hulp in de zoektocht naar meer informatie. Hoe zoeken Nederlanders in deze coronavirustijden?
    Arnold Gritter

RSS Online branding

  • Hotelboekingsplatform Bidroom wil de markt eerlijker maken juli 6, 2020
    Je zou denken dat ieder bedrijf in de toeristenindustrie last heeft van corona. Maar dat geldt niet voor Bidroom. Het boekingsplatform voor hotels zag het aantal aangesloten hotels juist enorm groeien de afgelopen maanden. “Hotels hebben nu tijd om na te denken: hoe kunnen we dingen anders doen? hoe kunnen we er sterker uitkomen?  We […]
    Leonieke Daalder
  • Wat gaat Kanye West doen? Nee, niet wat je denkt juli 6, 2020
    Netflix, Geluid, Google AR search, AppClips, nieuwsbrieven en: wat is geluid eigenlijk? Al het leuke nieuws van de afgelopen week op een rij voor je in de update.
    Gert Koot
  • Merkvraag 16: waarom maken digitale vernieuwers steeds vaker reclame? juli 6, 2020
    Wekelijks bespreek ik op Marketingfacts een primaire merkvraag. Deze gaat over reclame: vernieuwende, digitale merken gebruiken slimme growth hacking, met hun bijzondere innovaties zorgen ze voor rumoer en met slimme conversie trekken ze klanten snel naar binnen. Zo lijken ze traditionele merktechnieken overbodig te maken. Maar waarom maken ze dan steeds vaker reclame?
    Ingmar de Lange
  • Wat een vaatwasser zegt over data-gedreven marketeers juli 6, 2020
    Er is grote behoefte aan data-gedreven strategen, marketeers en communicatiespecialisten. Maar welke kwaliteiten moet een goede data-bedreven marketeer hebben? In dit artikel schets ik het profiel van de ideale data-bedreven marketeer. En vertel ik wat het inruimen van de vaatwasser daarover kan verklappen.
    Danny Oosterveer
  • Podcast: Gerhard te Velde wil groeien en laten groeien juli 4, 2020
    Gerhard te Velde is een ondernemer die niets liever doet dan andere ondernemers verder helpen. Vandaar ook de naam van zijn bedrijf: Groeivoer. En groeien, dat doet hij met verve. Deze podcast gaat over groeien, ondernemerschap en merken.
    Floris Hülsmann
  • Zes manieren waarop merken zich kunnen positioneren in het nieuwe normaal juli 3, 2020
    In de afgelopen maanden waren we toeschouwers van een grote en plotselinge verandering in de samenleving, van een gezondheidscrisis tot een financiële en sociale crisis. Sindsdien is de grote vraag: hoe gaat de toekomst eruit zien, wat is het ‘nieuwe normaal’ en hoe kunnen we een economie bouwen op nieuwe en sterk veranderende (omgangs)regels? Het antwoord ligt […]
    Gaby Siera
  • Hoe Bob Iger het businessmodel van Disney omver schopte juli 3, 2020
    Het eerste dat ik doe als ik een nieuw boek in handen krijg, is het snel van binnen bekijken. Hoe zit het in elkaar? De inhoudsopgave geeft een idee wat me te wachten staat. Tevens kijk ik naar de eerste pagina en lees ik de eerste tien regels. Bij 'De rit van mijn leven', de biografie […]
    NIMA Register Marketeers
  • NIMA Marketing Day wordt eenmalig NIMA Marketing Week #adv juli 3, 2020
    Goed nieuws! NIMA Marketing Day wordt eenmalig NIMA Marketing Week. Op 1, 2 én 3 september vertellen marketingprofessionals over hun ervaringen in het leukste vak ter wereld. In de ruim opgezette locatie DeFabrique kunnen we goed voldoen aan alle covid-maatregelen. Ben jij er ook bij op 1,2 of 3 september? Meerdere dagdelen of dagen? Offline, […]
    BBP Media
  • Innoveren is een marathon, geen sprint juli 3, 2020
    Je ziet ze overal: design sprints, ook wel liefkozend ‘google sprints’ genoemd. Het concept is eenvoudig: in vijf dagen een vaag idee uitwerken en valideren door het snel te prototypen en voor te leggen aan potentiële gebruikers. Het lijkt wel alsof ieder zichzelf respecterend bureau tegenwoordig een lab heeft waarin ze ‘design sprints as a service’ aanbieden. […]
    Wim Rampen
  • Tien bouwstenen om gelijk te starten met omnichannel juli 2, 2020
    In mijn vorige artikel legde ik kort uit waarom je juist nú moet inzetten op omnichannel. Ten eerste zijn omnichannel-bedrijven namelijk beter bestand tegen verandering. Daarnaast verandert de behoefte van de klant na een crisis, en kun je met een omnichannel-organisatie meer waarde leveren aan de klant. Wil je direct beginnen? Gebruik dan deze tien bouwstenen voor het […]
    Erik Oosterbaan Martinius