RSS Marketingfacts E-commerce

  • Marketeers midscheeps geraakt door corona maart 16, 2020
    Veel bureaus en zzp'ers onder de professionals in marketing, communicatie en sales zitten van de ene op de andere dag zonder werk; opdrachten zijn ingetrokken of worden niet verlengd. Pitches gaan sowieso niet door, maar ook de bedrijven waar marketeers werkzaam zijn worden geraakt. Omzet wordt op zijn best uitgesteld en de effecten daarvan zijn […]
    Luuk Ros
  • ‘Amazon is een bedreiging, maar dat zegt Bol.com niet hardop’ maart 16, 2020
    Veel nervositeit over de entree van Amazon in Nederland. Concurrenten verlagen prompt hun prijzen, merkfabrikanten herzien hun retailstrategie. Rishi Kartaram, CEO van Jeffcommerce, werkt nauw samen met Amazon en analyseert de storm die door de webwinkelwereld raast. “Bol.com móet wel laconiek reageren.”
    Jeroen Mirck
  • Amazon in Nederland: wat betekent dit voor jouw online strategie? maart 12, 2020
    Amazon is 10 maart officieel begonnen in Nederland. De komst van deze techreus en de verdere platformisering gaan grote impact hebben op het Nederlandse retaillandschap. Wat betekent dit voor jouw online strategie en reputatie? En moet je wel of niet met Amazon in zee gaan? In dit artikel delen we tips en adviezen van experts […]
    Anniek Swillens
  • Online Tuesday #97: hoe dominant worden marketplaces? februari 22, 2020
    De komst van Amazon naar Nederland gaat bij velen gepaard met stress en chaos. Want wat betekent dit voor jouw brand? Velen vragen zich af of ze als merk of retailer nog wel kunnen ontbreken op marketplaces. Online Tuesday #97 draait op 14 april helemaal om marketplaces. Schrijf je meteen gratis in!
    Jeroen Mirck
  • Zes essentiële inzichten van Webwinkel Vakdagen 2020 januari 31, 2020
    De Webwinkel Vakdagen vormen jaarlijks de ontmoetingsplaats voor professionals die werkzaam zijn in e-commerce. Ruim 250 sprekers en 280 exposanten deelden op 29 en 30 januari hun kennis en innovatieve inzichten in Jaarbeurs Utrecht. Dat het event elk jaar groter wordt, bleek uit de afgeladen beursvloer. Wat leeft er allemaal? Ontdek het in deze recap […]
    Annemarie ten Brinke
  • Inbound marketing en het digitale ijskarretje januari 8, 2020
    Inbound marketing is de kunst om te worden gevonden door klanten vanuit de doelgroep, zonder die te storen met meer opdringerige marketinginstrumenten als advertenties, direct mailing, cold calling en dergelijke. Althans, dat is een opvatting, want zoals bij meer trending topics in marketing lopen de meningen nog wat uiteen over de exacte definitie. 
    Luuk Ros
  • Niels Verwij over de focus van Dekbed-Discounter januari 7, 2020
    Niels Verwij (oprichter Dekbed-Discounter) is ondernemer pur sang: hij heeft een neus voor koopjes en is een echte omzetjager. Waarom is hij gefocust op omzet in plaats van winst?
    Ronnie Overgoor
  • Online marketing in een offline platenzaak januari 2, 2020
    We denken onze klanten te kennen. Door alle data die we van ze hebben kunnen we gedrag voorspellen. Of toch niet helemaal? We verdrinken in data, maar hunkeren naar écht inzicht. Die realisatie werd duidelijk in een platenzaak, waar een voorspelbare klant toch wat minder voorspelbaar bleek dan gedacht…
    Jort Koopman
  • Joe Pine (Experience Economy) over de waarde van ervaringen december 30, 2019
    In 1999 verscheen het boek 'The Experience Economy'. Dit jaar verscheen de geheel herziene derde druk. Noodzakelijk, aldus schrijver Joe Pine, want we zijn twintig jaar verder. Twintig jaar geleden was het nog nodig om uit te leggen wat er werd bedoeld met de ervaringseconomie. Inmiddels is dat een gegeven. "Ieder bedrijf concurreert nu met de […]
    Leonieke Daalder
  • Amazon in Nederland, Wehkamp stopt, Hema sluit winkels: de retail-voorspellingen voor 2020 december 30, 2019
    Terugblikken en voorspellen, we worden er zo blij van. Vooral op de (bijna) laatste dag van het jaar! We kijken terug op voorspellingen van afgelopen jaar: wat is er uitgekomen, wat niet? En natuurlijk is er een vooruitblik. Wat staat er komend jaar te gebeuren in het land van marketing, retail en e-commerce?
    Bas Vermond

RSS Social media Marketing

  • Online marketing in het coronatijdperk: van conversie naar retentie in drie dagen april 4, 2020
    Hoewel we er altijd goed voor zorgen dat er geen virussen op onze site terechtkomen, konden we er dit keer niets aan doen. In een paar dagen tijd kreeg het coronavirus de marketingafdeling van het ROC Friesland College helemaal in zijn greep. Gevolg: het marketingapparaat ging in enkele dagen tijd van conversie naar retentie.  
    Floor Boerma
  • Corona-inhakers vervangen #1april-grappen van bedrijven: dit zijn de gekste acties! april 1, 2020
    Het liet zich raden: 1 april-grappen liggen middenin de almaar aanzwellende coronacrisis extra gevoelig, dus wagen weinig bedrijven zich eraan. Het vrijgevallen budget lijkt vooral te worden besteed aan maatschappelijk verantwoordelijk corona-inhakers. Veel gratis digitale dienstverlening, maar ook vaak een wijs advies... of een voorzichtige grap.
    Jeroen Mirck
  • Wat leveren Instagram-filters op voor je merk? maart 12, 2020
    Het was er al een tijdje, maar met Pokémon Go maakte de wereld bijna vier jaar geleden echt kennis met augmented reality. Tegenwoordig zie je het overal, misschien zelfs zonder dat je het door hebt. Op Instagram zijn AR-filters een grote hit. Maar hoe zet je deze techniek om naar een kans voor jouw merk? […]
    Menno Steenvoorden
  • Social Update: Snapchat laat mensen bellen, LinkedIn gaat aan de Stories maart 6, 2020
    Bijna dagelijks worden verschillende social media verder vernieuwd. Een hele klus om dit als online marketeer bij te houden. Daarom voor jou deze maandelijkse greep uit de belangrijkste updates in social-medialand. Hier lees je het belangrijkste nieuws uit februari 2020.
    Tim Melief
  • Tok-tok-tok-tok! Overdreven marketing-gekakel over TikTok februari 28, 2020
    Het succes van video-app TikTok onder tieners is een doorn in het oog van Facebook (Instagram) en Google (YouTube) die het aantal jonge gebruikers zien dalen. Zal het ze lukken om TikTok onschadelijk te maken door het te kopiëren met apps als Lasso en Firework? Een overname is eveneens een beproefde strategie, maar die mislukte. […]
    Maurits Kreijveld
  • Dit is waarom mensen producten kopen die door Insta-influencers worden gepromoot februari 27, 2020
    Influencer-marketing op Instagram is booming business: een industrie die 2 miljard euro omzet en in de loop van dit jaar naar verwachting zal doorgroeien naar 5 tot 10 miljard euro. Maar moeten consumenten niet bewuster worden gemaakt van de invloed van influencers op hun gedrag? Worden we te gemakkelijk verleid om producten te kopen die door influencers worden gepromoot, […]
    SWOCC
  • Schrijven voor een merk áls een merk februari 26, 2020
    Er zijn van die teksten waarvan je meteen weet bij welk merk ze horen, nog voordat het merk is genoemd. Zoals je het oranje van de ING, het rood van Coca-Cola en het blauw van KLM altijd herkent en associeert met dat merk.
    Luuk Ros
  • Online reclamefraude lijkt een onoplosbaar probleem februari 21, 2020
    Het kritisch inkopen én afrekenen van online media wordt steeds ingewikkelder en met name adverteerders lijken daarbij het hoofd in de schoot te leggen. Er wordt effect gemeten, maar geen idee hoe die cijfers dan bij elkaar worden gegoogeld. Bureau houdt zich aan de regels, adverteerder denkt dat de regels wel zullen kloppen. En zo niet, […]
    Luuk Ros
  • “Groei streamingdiensten hevigste disruptie in media in 50 jaar” februari 17, 2020
    Big Brother is niet alleen aanwezig in China maar ook gewoon in de rest van de wereld via een eenvoudige app. Alle kennis van het MBA in One Day nu voor iedereen beschikbaar en de Body Shop die snapt wat werk kan betekenen voor mensen. Hier is weer de update met het laatste nieuws van […]
    Gert Koot
  • Marketeer, wees ook eens saai februari 15, 2020
    Een oproep aan marketeers: richt je minder op hypes en begin eens met helpen.
    Peter Minkjan

RSS Zoekmachine marketing

  • Online marketing in het coronatijdperk: van conversie naar retentie in drie dagen april 4, 2020
    Hoewel we er altijd goed voor zorgen dat er geen virussen op onze site terechtkomen, konden we er dit keer niets aan doen. In een paar dagen tijd kreeg het coronavirus de marketingafdeling van het ROC Friesland College helemaal in zijn greep. Gevolg: het marketingapparaat ging in enkele dagen tijd van conversie naar retentie.  
    Floor Boerma
  • Wat zijn de beste SEO-tools voor concurrentieanalyse? maart 27, 2020
    Je concurrentie begrijpen. Dat is het eerste wat je als online ondernemer wil doen bij de lancering van een nieuwe website. “Wie doet wat? Hoe doen ze het? Kan het beter?" De SEO-markt biedt een aantal tools voor concurrentieanalyse die je veel kostbare tijd kunnen besparen en onderzoek vergemakkelijken. Welke zijn het meest geschikt om […]
    Patrick Heijmans
  • Ook online wordt het coronavirus verspreid maart 18, 2020
    Gebeurt er iets in de wereld, dan fungeert Google als eerste hulp in de zoektocht naar meer informatie. Hoe zoeken Nederlanders in deze coronavirustijden?
    Arnold Gritter
  • Is het einde van search-marketing in zicht? maart 9, 2020
    Ruim 53 procent van de search engine advertising-activiteiten (SEA) in Nederland is inmiddels geautomatiseerd. De wijze waarop en de snelheid waarmee automatisering en machine learning de werkzaamheden van zoekspecialisten hebben overgenomen, zorgen voor onrust in de markt. Bestaat zoekmachinemarketing over twee jaar nog wel? Search Marketing Thursday ging op onderzoek uit.
    IAB Nederland.
  • Online reclamefraude lijkt een onoplosbaar probleem februari 21, 2020
    Het kritisch inkopen én afrekenen van online media wordt steeds ingewikkelder en met name adverteerders lijken daarbij het hoofd in de schoot te leggen. Er wordt effect gemeten, maar geen idee hoe die cijfers dan bij elkaar worden gegoogeld. Bureau houdt zich aan de regels, adverteerder denkt dat de regels wel zullen kloppen. En zo niet, […]
    Luuk Ros
  • Marktonderzoek via Google: goedkoop, snel én effectief februari 18, 2020
    Je kunt binnen één week uitvinden met welke boodschap je je doelgroep het beste kunt overtuigen. Hoe? Dat lees je hier.
    Ivo de Clercq
  • Almanak van een vak. De opstelling van het Marketingfacts Jaarboek 20/21 februari 13, 2020
    Achter de schermen van de Marketingfacts-redactie loopt de druk langzaam op: in mei van dit jaar verschijnt het Marketingfacts Jaarboek, editie 2020-2021; een uitgave die voor het gemak maar weer ‘food for thought voor marketeers’ als ondertitel draagt. Vorig jaar een kiwi, dit jaar een sinaasappel, die krijg je vast. En de opstelling. Verlegh in […]
    Luuk Ros
  • Friends of Search 2020: marketeers moeten controle terugpakken februari 6, 2020
    Friends of Search staat te boek als één van de meest belangrijke evenementen in Nederland op het gebied van SEA en SEO. Ruim twintig sprekers gaven op 4 februari in de Kromhouthal in Amsterdam hun visie op onder meer automatisering, het gebruik van externe data, verschillende omnichannel-benaderingen en de aanhoudende discussie over de rol van privacy.
    Tjarda Polderman
  • Succes in de reisbranche? Gebruik de eigenaardigheden van die markt! januari 30, 2020
    Om te kunnen presteren in de travelbranche, met al zijn eigenaardigheden, is het belangrijk dat je als bedrijf, en zeker als marketeer, begrijpt wát er anders is. Hoe je hier je voordeel uit haalt om zo de concurrentie altijd een stapje voor te zijn, lees je in dit artikel.
    Edwin Kersten
  • De Week van Koot: Mark Ritson, Daniel Kahneman en een do-it-yourself coffeeshop januari 27, 2020
    Op een van de slides uit de presentatie van Mark Ritson die we bij nummer zeven hieronder bespreken, staat een wonderschone uitspraak van David Abbott: “Shit that arrives at the speed of light, is still shit”. Hier is weer de update met het laatste nieuws van deze week.
    Gert Koot

RSS Online branding

  • Online marketing in het coronatijdperk: van conversie naar retentie in drie dagen april 4, 2020
    Hoewel we er altijd goed voor zorgen dat er geen virussen op onze site terechtkomen, konden we er dit keer niets aan doen. In een paar dagen tijd kreeg het coronavirus de marketingafdeling van het ROC Friesland College helemaal in zijn greep. Gevolg: het marketingapparaat ging in enkele dagen tijd van conversie naar retentie.  
    Floor Boerma
  • Waarom je humor in je verpakking moet stoppen en nog vier designtrends april 3, 2020
    De verpakkingsindustrie kijkt heel goed naar de trends binnen de markt. En die trends zijn op hun beurt weer gebaseerd op consumentengedrag. Je ziet dat steeds meer consumenten zich bewust zijn van de impact die zij op het milieu hebben. Gevolg: steeds minder loze ruimte in verpakkingen. Maar er zijn meer trends, zoals deze vijf.
    Marthijn van Oostveen
  • Hoe verhalen richting geven aan organisatieverandering april 3, 2020
    Met verhalen geven we onze wereld vorm, vaak zonder dat we het doorhebben. In deze serie interviews gaan we op zoek naar de rol van verhalen in verschillende werkgebieden. Deze keer: een ontmoeting met strategisch mentor Yvette van Aarle, gespecialiseerd in de inzet van verhalen bij verandermanagement. “Werken vanuit het veranderverhaal geeft een helder vertrekpunt […]
    Ruben Blom
  • NIMA Marketing Day 2020 verplaatst naar 1 september april 3, 2020
    De vierde NIMA Marketing Day, die oorspronkelijk zou plaatsvinden op 18 juni as. bij DeFabrique in Utrecht, wordt verplaatst naar dinsdag 1 september.
    BBP Media
  • De kracht van relatiegeschenken: 4 redenen om ze op te nemen in je marketingmix april 3, 2020
    Misschien toch best handig in deze tijden dat je elkaar even niet fysiek opzoekt: stuur eens een relatiegeschenk! Feit is dat relatiegeschenken en promotionele artikelen een krachtig middel kunnen zijn om positieve relaties op te bouwen met klanten en andere betrokkenen. Mits ze op de juiste wijze worden geïntegreerd in je marketingmix.
    Jeroen Schurink
  • Strategisch scoren met vreemde talen in reclame april 2, 2020
    Veel merken gebruiken vreemde talen op hun verpakkingen en websites, maar vooral in reclame-uitingen. Onderzoek naar de werking en effecten van vreemde talen is afkomstig uit twee disciplines die tot nu toe beperkt hebben samengewerkt: marketing en taalwetenschap. Welke taalstrategieën kunnen we op basis van deze twee disciplines onderscheiden en wanneer kun je welke strategie […]
    SWOCC
  • Vlog: hoe booming is business bij Deliveroo in corona-pandemie? april 2, 2020
    Welkom bij onze tweede HelloMasters at Home-vlog! HelloMasters is de podcast (en in deze corona-tijden nu tijdelijk een vlog) van het marketingplatform HelloMaaS door founder/CEO Louise Doorn. Deze week een gesprek met Jeremy Brook, CMO van Deliveroo Australië, met uiteraard aandacht voor hun business tijdens de corona-pandemie.
    Louise Doorn
  • B2B-lead generatie: Zo bouw je een slimme en effectieve machine #spon april 2, 2020
    Veel B2B-marketeers bieden content aan (zoals whitepapers en e-books) in ruil voor een e-mail adres en noemen dat vervolgens een lead. Dit proces is in de afgelopen jaren nauwelijks veranderd en dat is, gezien de snelheid waarin digitale marketing zich ontwikkelt, op zich best bijzonder. Het is tijd voor een flinke moderniseringsslag. Til jouw B2B-lead […]
    Beeckestijn
  • Who the f**k is mijn klant? april 2, 2020
    Wie is jouw klant? Weet je dat eigenlijk wel? En de klanten die je hebt, zijn dat ook degenen die je wilt? Om dat helder in kaart brengen, kunnen ‘buyer persona's’, concrete fictieve profielen van jouw klanten, je helpen bij het maken van keuzes in productontwikkeling en marketing. Hoe je dat doet, lees je hier.
    Stefan Picavet
  • Corona-inhakers vervangen #1april-grappen van bedrijven: dit zijn de gekste acties! april 1, 2020
    Het liet zich raden: 1 april-grappen liggen middenin de almaar aanzwellende coronacrisis extra gevoelig, dus wagen weinig bedrijven zich eraan. Het vrijgevallen budget lijkt vooral te worden besteed aan maatschappelijk verantwoordelijk corona-inhakers. Veel gratis digitale dienstverlening, maar ook vaak een wijs advies... of een voorzichtige grap.
    Jeroen Mirck