Profit en non-profitorganisaties investeren veel in dure reclamecampagnes en zijn soms innovatief in hun reclame-uitingen. Het versturen van een persbericht lijkt daar vaak niet bij te passen. Er is tenslotte niet veel nieuws te melden en een persbericht verstuur je pas wanneer er nieuws is.Daar komt bij dat persberichten toe behoren aan de afdeling Public Relations.En veel organisaties beschikken niet eens over een aparte PR afdeling of PR functionaris. Het niet gebruiken van het communicatie-middel persberichten vormt echter een gemiste kans.
Het opstellen van een persbericht is zeker een vak apart.Het is niet zo dat u een stukje tekst in elkaar draait en deze vervolgens ongericht ongecontroleerd kunt versturen. Er zijn spelregels waar u zich aandient te houden. Niet omdat het moet. Want er is geen wet of richtlijn die aan geeft hoe u een persbericht moet opstellen. Maar er bestaan wel degelijk een aantal ongeschreven spelregels.
Dat maakt het er niet makkelijk op. Het is dus niet zo,dat u zich er gemakkelijk van af kunt maken. Integendeel zelfs. Redacties van media krijgen vaak vele honderden persberichten per dag binnen en daar maken ze een selectie uit. Van die honderden worden maar van een paar de informatie geheel of zelfs maar gedeeltelijk overgenomen. Het is dus van groot belang dat u bij het opstellen van een persbericht de richtlijnen volgt die we in deze handleiding hebben opgenomen.
Meer verhalen
Functioneringsgesprekken voeren met resultaat
E-learning cursus functioneringsgesprekken